999 Logo
Moldova
× Închide
  • Moldova
  • Transnistria
  • Chișinău mun.
  • Bălți mun.
  • Tiraspol mun.

astăzi 0 anunţuri

ACHIZIȚII DE VALOARE MICĂ

30 Oct 10:10336

Autoritatea contractantă/Entitatea contractantă (AC / EC) are dreptul de a achiziţiona direct sau are posibilitatea de a realiza achiziția prin intermediul SIA RSAP de produse, servicii sau lucrări, în măsura în care valoarea estimată a achiziţiei, fără TVA, este mai mică decât pragurile valorice prevăzute la art.2 alin. (1) al Legii nr.131/2015 privind achizițiile publice și la art.1 alin. (1) al Legii nr.74/2020 privind achizițiile în sectoarele energeticii, apei, transporturilor și serviciilor poștale.

Achizițiile de valoare mică se realizează de către autoritatea/entitatea contractantă în baza planului anual/provizoriu de achiziții sau din motive de urgență, ca urmare a apariției unor necesități neplanificate sau evenimente imprevizibile. Deci, planurile anuale ale autorităților/instituțiilor publice trebuie să includă toate achizițiile publiceiar achiziţia de valoare mică se realizează pe bază de document justificativ.

Angajamentul legal prin care se fac achiziţiile directe poate lua forma unui contract de achiziţie publică de valoare mică sau, după caz, a unui document fiscal (Factură de plată), acte care suntreglementate de HG nr.870/2022 privind Regulamentul cu privire la achiziţiile publice de valoare mică.Potrivit prevederilor acestui regulament modalitățile de achiziționare a bunurilor/serviciilor/lucrărilor sunt următoarele:

1.în baza FACTURII de plată:

  • pentru Autoritatea contractantă în cazul în care valoarea achiziției nu depășește 50 000 de lei fără TVA (pct. 4 al HG nr.870/2022);

  • pentru Entitatea contractantă în cazul în care valoarea achiziției nu depășește 100 000 de lei fără TVA (pct. 5 al HG nr.870/2022).

2. în baza Contractului de achiziție publică de valoare mică:

a) încheierea de CONTRACTE DIRECTE:

Autoritatea contractantă cu Operatorul economic, conform pct.6 al HG nr.870/2022, pentru:

  • bunuri și servicii: de la 50 000 până la 150 000 lei fără TVA;

  • lucrări: de la 50 000 până la 200 000 lei fără TVA;

  • serviciile sociale și alte servicii specifice enumerate în anexa nr.2 din Legea nr.131/2015: de la 50 000 până la 300 000 lei fără TVA.

Entitatea contractantă cu Operatorul economic, conform pct.7 al HG nr.870/2022, pentru:

  • bunuri și servicii: de la 100 000 până la 400 000 lei fără TVA;

  • lucrări: de la 100 000 până la 1 000 000 lei fără TVA;

  • serviciile sociale și alte servicii specifice enumerate în anexa nr.2 din Legea nr.74/2020: de la 100 000 până la 500 000 lei fără TVA.

b) DESFĂȘURAREA achizițiilor publice de valoare mică prin intermediul SIA RSAP, cu excepția cazurilor prevăzute la pct. 14 al HG nr.870/2022: Autoritatea contractantă pentru:

  • bunuri și servicii: de la 150 000 până la 300 000 lei fără TVA;

  • lucrări: de la 200 000 până la 375 000 lei fără TVA;

  • serviciile sociale și alte servicii specifice enumerate în anexa nr.2 din Legea nr.131/2015: de la 300 000 până la 600 000 lei fără TVA.

Entitatea contractantă pentru:

  • bunuri și servicii: de la 400 000 până la 800 000 lei fără TVA;

  • lucrări: de la 1 000 000 până la 2 000 000 lei fără TVA


ACORD ADIȚIONAL la contractul de valoare mică. Există posibilitatea legală de a încheia un act adiţional potrivit prevederilor din pct. 66 al HG nr.870/2022 se interzice modificarea oricărui element al contractului de achiziție publică încheiat și introducerea unor elemente noi, dacă asemenea acțiuni sunt de natură să schimbe condițiile care au constituit temei pentru selectarea operatorului economic, iar majorarea preţului contractului nu va depăşi cu mai mult de 50% valoarea contractului inițial, cu condiția că noua valoare a contractului nu va depăși pragurile prevăzute la art. 2 alin. (1) din Legea nr.131/2015 privind achizițiile publice și la art. 1 alin. (1) din Legea nr.74/2020 privind achizițiile în sectoarele energeticii, apei, transporturilor și serviciilor poștale”.


Pragurile prevăzute la art. 2 alin. (1) din Legea nr.131/2015 pentru achizițiile a căror valoare estimată este egală cu sau mai mare decât:

a) pentru contractele de achiziţii publice de bunuri şi servicii, altele decât cele menționate la lit. c) – 300 000 de lei fără TVA;

b) pentru contractele de achiziţii publice de lucrări – 375 000 de lei fără TVA;

c) pentru contractele de achiziții publice care au ca obiect servicii sociale și alte servicii specifice enumerate în anexa nr. 2 din Legea nr. 131/2015 privind achizițiile publice – 600 000 de lei fără TVA.

Pragurile prevăzute la art. 1 alin. (1) din Legea nr.74/2020 pentru achizițiile a căror valoare estimată este egală cu sau mai mare decât:

a) pentru contractele de achiziții de bunuri și servicii, precum și pentru concursurile de soluții – 800 000 de lei fără TVA;

b) pentru contractele de achiziții de lucrări – 2 000 000 de lei fără TVA;

c) pentru contractele de achiziții care au ca obiect servicii sociale și alte servicii specifice enumerate în anexa nr. 2 din Legea nr. 74/2020 – 1 000 000 de lei fără TVA.

RAPORTAREA achizițiilor de valoare mică. Autoritatea/entitatea contractantă este obligată să raporteze în SIA RSAP fiecare achiziție de valoare mică care nu a fost publicătă/desfășurată prin intermediul sistemulu. Este vorba despre achiziţia directă care, de fapt, nu reprezintă o procedură de atribuire, ci o modalitate simplă de cumpărare ce poate fi aplicată numai în cazul în care valoarea, fără TVA, estimată la nivelul unui an calendaristic, nu depăşeşte pragurile valorice prevăzute în punctele 4 - 7 ale HG nr.870/2022 pe care le găsiți mai sus descrise. Chiar dacă nu presupune parcurgerea unei proceduri de atribuire, achiziția directă este supusă unor reglementări prevăzute în cadrul normativ în vigoare privind achizițiile publice, nefiind posibilă exercitarea abuzivă/autoritară/absolută a dreptului autorităților/entităților de a alege în mod direct produse, servicii sau lucrări.

De asemenea, potrivit pct.70 din HG nr.870/2022 ”Autoritatea/entitatea contractantă este obligată să prezinte trimestrial, până la data de 15 a lunii următoare, în SIA „RSAP”, informația cu privire la achizițiile publice de valoare mică realizate în conformitate cu prevederile pct.14”.

În contextul celor relatate mai sus, vă reamintim despre necesitatea indicării în SIA RSAP a motivelor care au stat la baza achiziţiei realizate și încărcării documentului justificativ – Proces-verbal al Grupului de lucru sau Decizia de atribuire a contractului. Acesta este stipulat HG nr.870/2022 în:

- pct. 53 ”Autoritatea/entitatea contractantă publică în SIA „RSAP” decizia de atribuire conform anexei nr.3, cu excepția cazurilor prevăzute la pct.14”.

- pct. 13 ”[…]… Motivele de urgență sunt justificate prin argumente concrete și stabilite de grupul de lucru, după caz de specialistul certificat, printr-un proces-verbal care va fi publicat în Sistemul informațional automatizat „Registrul de stat al achizițiilor publice” (în continuare – SIA „RSAP”)… […]”.

CONTESTAȚII. La procedurile privind achizițiile publice de valoare mică nu pot fi depuse contestații, deoarece potrivit art.2, alin (4) a Legii nr.131/2015 ”Contractele de achiziţii publice a căror valoare estimată, fără taxa pe valoarea adăugată, nu depăşeşte pragurile menţionate la alin. (1) sînt reglementate de Regulamentul achiziţiilor publice de valoare mică, aprobat de Guvern”.