A venit la Simpals ”la practică”, dar a rămas în companie, iar cu timpul, a trecut de la începător la poziția de Head of product 999. Ce l-a ajutat să crească atât de frumos în carieră și cum își vede Chris Mbala viitorul?
– Cum ai aflat de Simpals?
– Fratele unui coleg de clasă lucra în studioul Simpals și astfel auzeam multe despre această companie. Apoi am intrat la universitate, facultatea de marketing și logistică, iar când a venit timpul pentru practică, am trimis o cerere la Simpals.
– Care a fost prima impresie?
– În primul rând mi s-a părut un loc interesant, confortabil, în care se întâmplă mereu ceva interesant și în care oamenii discută activ despre ceva interesant. Apoi, am primit cea mai ciudată sarcină din viața mea - să găsesc un covor pentru biroul CEO-ului, astfel încât să existe un loc pentru a chema angajații pe covor.
– L-ai găsit?
– Nu, pe cel ideal nu l-am putut găsit. În schimb, au urmat multe alte sarcini interesante.
Învață, învață, învață, învață și din nou învață
– Așadar, după practică ai fost angajat în companie. Care a fost prima poziție?
– Asistent manager PR. Am crescut în departamentul de PR, apoi am lucrat la Sporter. Toată această experiență m-a învățat foarte multe.
– Cum ai ajuns la 999?
– Am început să studiez analiza web. Simpals Academy nu exista încă, dar am găsit cursurile pe Youtube. La scurt timp s-a deschis un post de analist la 999 și mi-am oferit candidatura, dar nu am fost luat în echipă - era necesară experiența. Cu toate astea, mi s-a propus să devin manager marketing. A fost și asta interesant.
– Pentru acest post aveai suficiente cunoștințe?
– A trebuit să învăț în mod constant și mă dezvolt în continuu. Am făcut marketing și am continuat să studiez Analytics, întrucât fără Analytics nu poți afla rezultatele.
– Cum te-ai simțit când ai înțeles că începi să urci pe scara carierei?
– A fost interesant. Am continuat să studiez. În timpul pandemiei, Simpals Academy a început să prindă contur. Unul dintre primele cursuri a fost Managementul marketingului de produse. M-am cufundat literalmente în studiu timp de doi ani. S-a simțit diferența.
– Cum ți-ai organizat timpul pentru studiu?
– Sincer să fiu, nu am reușit să folosesc ora din timpul programului de lucru pe care avem dreptul s-o petrecem studiind. Cel mai des, învățam seara, după muncă. La un moment dat, colegii au început să se consulte, să-mi ceară părerea, ceea ce însemna că fac progrese.
– Cum te simți în poziția ta acum?
– La fel de interesant. Mai puțin dinamism, o mulțime de proceduri standard, dar este normal. Văd mai multe direcții, înțeleg mai bine ce se întâmplă. Am o imagine a viitorului și o viziune strategică și continui să învăț. Simpals Academy reprezintă un mare avantaj și o sursă foarte importantă de cunoștințe.
Răscrucea 999
– Care crezi că este cel mai important lucru în munca pe care o faci?
– Oamenii, echipa.
– Ce ai vrea să schimbi?
– Trebuie să perfecționăm structura și să distribuim domeniile de responsabilitate. De exemplu, acum la aria de responsabilitate a echipei 999 au fost adăugată și stațiile de încărcare pentru vehicule electrice și panouri solare. Această direcție trebuie gândită de la zero, deoarece este un produs fundamental nou.
Și în al doilea rând, este important pentru mine să înțeleg foarte bine încotro mergem.
– Unde va fi 999, să zicem, peste 5 ani?
– Văd oportunități de dezvoltare în patru domenii. În primul rând, schimbăm modelul 999 de la publicitate la tranzacțional, în care utilizatorii nu plătesc pentru publicitate atunci când plasează anunțuri, ci cedează un anumit procent din tranzacție.
A doua direcție este dezvoltarea modelului actual, deoarece „treidenouă” poate fi îmbunătățit. Cu această abordare, în cinci ani, 999 va fi la fel, dar mult mai convenabil.
– A treia direcție?
– Super App. Crearea unei super aplicații la baza căreia să stea 999. Adică deschizi 999, iar într-o secțiune poți citi știrile, în alta poți cumpăra bilete la un eveniment, asigură o mașină, lua un credit ipotecar etc. Iar a patra direcție este accesul pe piețele altor țări.
– Dificilă decizie.
– Dificultatea este că trebuie să alegi o singură direcție, nu te poți dezvolta cu succes în toate odată.
– Cum să alegi?
– Strategia este dictată de etapa de viață a companiei. Prima fază este un startup, a doua este creșterea și consolidarea pe piață. Cred că suntem în a doua fază, pentru că 999 poate funcționa mai eficient. De asemenea, ni se potrivește și a treia fază: produsul este deja cunoscut și vândut fără investiții suplimentare de marketing. De obicei, anume în acest moment, e timpul pentru dezvoltare și creștere. Aici trebuie să decidem dacă ne dezvoltăm produsul păstrând modelul existent sau îl ducem la un nou nivel.
– O ultimă fază?
– Produsul se stinge, iar tu ești nevoit să faci o schimbare - suntem departe de această fază.
– Adică, atât tu, cât și echipa 999 trebuie să învățați și să vă dezvoltați din nou și din nou.
– Da, întocmai. Și să descoperim o mulțime de alte lucruri interesante.
La momentul actual, 999 nu caută candidați, însă, dacă poți să oferi idei interesante, ai capacitatea de a le implementa și ai dorința să te dezvolți cu 999, informează-ne despre asta chiar acum. Expediază CV-ul și sugestiile tale pe jobs@simpals.md și află mai multe detalii pe site.